Valg af webhotel til din webshop er forretningskritisk
Hvert år er der mange danskere, der slår dørene op for deres egen webshop. Det er meget forskelligt, hvad der bruges af systemer til dette formål. I langt de fleste tilfælde bruges der dog et open-source-baseret system, som også kræver, at du investerer i et webhotel. Andre vælger derimod en hosted løsning, der er en kende dyrere, men hvor du dog får en samlet løsning. Hvis du vælger førstnævnte løsning, så er det uhyre vigtigt, at du vælger dit webhotel med omhu.
Der findes mange udbydere af webhosting på det danske marked. Det betyder også, at du har et væld af muligheder, når du skal investere i et webhotel. Hvis du har hyret et bureau eller en dygtig freelancer til at varetage udviklingen af din webshop, så har de – med garanti – også en løsning, der bruges i forbindelse med hosting. Har de ikke det, så vil de i stedet kunne give dig en anbefaling af, hvor du kan oprette et webhotel, der kan bære driften af din webshop.
På trods af, at det kan virke tiltalende, at du vælger at oprette et webhotel, hvor prisen er presset helt i bund, så skal det understreges, at det ikke altid er den rette løsning. Ikke dermed sagt, at der ikke kan findes professionel hosting til lave priser, men hvad der menes med ovenstående er, at det kan være vanskeligt at finde frem til netop dette – og det er også derfor, at det er særdeles vigtigt, at du sørger for at vælge med din leverandør af webhosting med stor omhu.
Webhosting er et forretningskritisk aspekt
Mange tror, at webhosting er en lille del af dét, at drive en webshop. Selvom det ikke er noget, du har synderligt meget at gøre med i det daglige, så er det faktisk en både stor og kritisk del af din forretning. Hvis du har investeret i webhosting, der er langsomt, er præget er mange nedbrud eller har en høj nedetid, så vil du også opleve, at det er noget, der kan mærkes direkte på bundlinjen, da det vil betyde tabt omsætning og dermed også mindre indtjening.
Derfor skal det også gøres klart, at det er uhyre vigtigt, at du sørger for at vælge webhosting med omhu, så du er sikker på, at der er tale om et webhotel eller anden form for hosting, der stemmer overens med dine forskellige kriterier. Hvis du blot skal drive en mindre webshop med ganske få produkter og det er planen, at den skal holdes på hobbybasis, så har du naturligvis ikke nær så høje krav, som hvis du i stedet skal sælge mange tusinde produkter.
Der kan findes webhosting til ethvert behov
Det er selvfølgelig meget vigtigt at gøre klart, at der kan findes webhosting til ethvert behov. Har du intentioner om, at skulle holde dig til et webhotel i stedet for en mere teknisk løsning som eksempelvis en VPS eller en fysisk server, så har du mange valgmuligheder. Ikke blot i forhold til valget af din kommende leverandør, men også i forhold til antallet af løsninger, du kan bruge og som stemmer overens med dine kriterier.
Langt de fleste webhoteller koster kun ganske få kroner hver måned. Det betyder også, at det sjældent er dyrt, at skulle investere i god hosting, hvorfor der ikke er nogen grund til at gå på kompromis af økonomiske årsager. Der bør dog ikke lægges skjul på, at de fleste udbydere af webhoteller kræver en årlig forudbetaling for deres forskellige løsninger, hvilket naturligvis betyder, at du skal være villig til at betale 12 måneder forud for det valgte webhotel.